Livars Jankovskis "STĀSTI VISIEM"









Māte


Slavenas leģendas apvītā novada muzejā ieradāmies agri jo agri.
Puišu uzdevumos ietilpa iekārtot pārvietojamo izstādi par Latvijas dievnamiem, 
manos – rīta tikšanās, kādā no vietējām skolām. 
Pēcpusdienā – dzejas lasījums muzejā. Tā bija saplānots. 
Par lielu pārsteigumu pasākuma organizētājai,  mani bija izvēlējusies nelielā lauku pamatskola, viņa bija cerējusi uz lielo, netālu esošo vidusskolu, tak’  jau vairāk cilvēku mani dzirdētu … bet, nē.
Cienījamā kundze arī devās man līdzi. Tā nu mēs braucām, pat nezināju ko domāt …
Skolas direktors mūs jau pagalmā gaidīja …
Viņa tik paspēja noteikt, ka tas būšot kāds joks …
Kā uzminējis manis dzirdēto, labi koptās skolas vadītājs,
plati smaidīja un sacīja, ka savā mācību iestādē nekādus sludinātājus vai citādus pesteļotājus nelaižot un nelaidīšot … Bet viņš nevarot saprast, kas esot noticis, ka no visām trim skolām, tieši viņš esot mani izvēlējies … Savādi …
Tā kā līdz noliktajam sākumam laika vēl bija pietiekami, saimnieks nedaudz izrādīja nama simpātisko iekārtojumu un aicināja uz ēdnīcu ieturēt nelielas brokastis.
Kad jau visi bijām apsēdušies pie saviem našķiem, direktors uzsāka sarunu par to,
kāpēc pie sevis neaicinot nevienu sludinātāju un pat mācītāju …
Viņš izstāstīja kādu, visai neparastu gadījumu …
Jo ilgāk es klausījos, jo man savādāk palika ap sirdi,
jutu, ka pamazām nonāku tādā, kā baiļu varā …
Sāku justies ar vien sliktāk, līdz izjutu aukstus drebuļus
un sākās neierasta deguna asiņošana ...
Arī direktoru pārņēma satraukums, viņš sacīja,
ka zālē jau esot pulcējusies visa skola un būtu laiks sākt …
bet es nekādi nevarēju apturēt asiņošanu …
Tad tā, tikpat pēkšņi, kā bija sākusies – beidzās …
Ar kādu piecpadsmit minūšu nokavēšanos iegājām zālē …
Direktors klātesošos iepazīstināja ar mani un
atvainojās par neparedzēto nokavēšanos.
Zāle apklusa un tagad visi pievērsās man.
Sākumā, teicu – izstāstīšu to, kāpēc es aizkavējos …
Tieši pirms gada, arī bija nedaudz vējaina,
bet saulaina pavasara diena …
Man bija nedaudz brīva laika un pa Jēkaba ielu devos uz Vecrīgas pusi …
Gāju savās domās iegrimis un gandrīz nepamanīju,
ka mani kāds bikli uzrunāja.
Tā bija kāda pavecāka sieviete lakatiņu ap galvu,
ar brillēm uz acīm un padilušos gumijniekos kājās.
Tikai pēc laika sapratu, ka viņa man satraukti vaicāja,
kur atrodoties konzistorija …
Es nedaudz precizēju,
vai viņa meklē Evaņģēliski luteriskās Baznīcas konsistoriju?
Jā, to gan … Viņa gribot arhibīskapu satikt …
Es teicu: diemžēl Jūs jau esat pagājusi tai mājai garām,
man ir kāds mirklis brīvs un varu Jums to parādīt. 
Tā mēs divatā steigšus gājām uz konsistoriju.
Es mēģināju uzsākt kādu sarunu un vaicāju,
vai viņa ir pierakstījusies uz pieņemšanu pie arhibīskapa,
ja nemaldos, viņš pašlaik neatrodas Latvijā.
Sieviete jūtami noskuma un sacīja,
ka neko nezinot par tādu pieņemšanu,
viņai vajagot satikt arhibīskapu …
Izteicu domu, varbūt kāds cits viņai var līdzēt …
Viņa izslaucīja acis un teica, ka viņai dēliņš esot slims,
smagi slims un neviens viņai nevarot palīdzēt …
Viņas pieaugušais dēls esot – sajucis prātā …
Tur neviens vairs nevarot neko padarīt …
Viņš iesaistījās kaut kādā sektā, viņi tur visi kliedza, lēkāja …
un, viņš vairs neko nesaprotot …
visādās slimnīcās jau esot pabijis, bet – nekā …
Un tagad viņa gribot satikt arhibīskapu un teikt,
lai brīdinot  visus cilvēkus,
lai citām mātēm nav jāraud par saviem bērniem …
Lai brīdina no visādiem nepazīstamiem sludinātājiem, ticībām …
Tā mēs bijām nonākuši līdz Mazajai Pils ielai un konsistorija,
tik pat kā ar roku aizsniedzama.
Teicu – ziniet, ja nu gadījumā arhibīskapa nav,
lai pēc palīdzības vēršas pie arhibīskapa kanclera,
vai kāda cita … un pasniedzu viņai vizītkarti ar savu
telefona numuru un mazu dzejolīti, par Dieva esamību.
Man nepazīstamā māte, paņēma mazo kartiņu, paskatījās uz to,
tad pagriezās pret redzamās baznīcas torni, pārkrustījās un teica:
Dievs ir … Dievs ir!
Es pasmaidīju un sacīju – ir gan!
Viņa vēlreiz teica – Dievs ir!
Ak, tad Jūs esat tas Jankovskis Livars … un
Jūs stāvat manā priekšā … man sacīja,
ka man vajadzētu Jūs uzmeklēt,
jo Jūs jau arī ar tiem jauniešiem strādājat,
mācāt viņus … Re, un es esmu jūs sastapusi …
Tad jau viss būs labi, tā tāda laba zīme …
Atbildēju, ka arī lūgšu par viņu un dēlu …
Vēlāk uzzināju, ka viņa bija sastapusi vajadzīgos cilvēkus un kādā
baznīcā lūdza arī par šo  gadījumu …
   Es aizkavējos tāpēc,
ka direktors man izstāstīja šo notikumu – par kādas sievietes dēlu no jūsu pagasta,
ka māte braukusi pat uz Rīgu, ka gribējusi brīdināt visus cilvēkus…
Bet es tikai, par lielu izbrīnu direktoram piebildu, ka esmu ar šo sievieti ticies …
Jā, tur nav nekā neparasta, ka tieši jūs mani uzaicinājāt …
Tā tas notiek un tā tam vajadzēja notikt …
Dzīvē nejaušību nav …







/turpinājumi sekos/


Nav komentāru: