Te mācījos, te –
strādāju!
Ir tūkstoš deviņi
simti piecdesmit trešā gada rudens...
Par laimi, pasaule jau ir atbrīvojusies no „dižā tautu tēva”,
tomēr vara tagad ir ne mazāk noziedzīgā Bērijas rokās...
Bet Latvijā, kā katru gadu septembrī, lieli un mazi steidz
uz skolu. Daudzi pirmo reizi ver skolas durvis, un daudzi turpina jau iesākto
izglītības ceļu. Un starp viņiem ir jauns puisis Dainis Līde. Viņš izvēlējies
Rīgas Industriālo politehnikumu un kā teicamnieks bez iestājpārbaudījumiem tiek
uzņemts šī tehnikuma Mehānikas nodaļā, tādā īstā, puišiem tīkamā specialitātē –
Darba galdu apkope un remonts.
Un tur viņam nākas sastapties ar savu grupas audzinātāju (vēlāk
liktenis būs lēmis – arī kolēģi), tagad mūsu visu kopējās cīņu biedres un
matemātikas skolotājas Daces Rozenblates tēvu, lielisku cilvēku un labu
matemātiķi – Ernestu Veinbergu. Arī ar elektrotehnikas pasniedzēju Oļģertu
Rozi. Tie ir diži vīri, kuriem ir ko teikt arī ar savu bagāto un skarbo dzīves
piemēru. Atliek tikai mācīties…
Laiks paiet kā nemanot, un 1957. gadā Dainis saņem diplomu...
Dainis Līde – Atceros
milzīgu grāmatu kaudzi sev priekšā. Mācījos, ka galva kūp, lai iestātos
augstskolā. Un tā Lauksaimniecības akadēmijā, tepat, Ausekļa ielā, turpināju
studēt mehāniku. Tā kā es jau tehnikuma laikos nodarbojos ar sportu, skrēju
vidējās distances, turpināju sportot arī augstskolā. Trenējos kopā ar vēlāk
slavenā Artūra Irbes tēvu Āriju. Kādreiz jau bija arī tā, ka vairāk laika nācās
veltīt sportam nekā mācībām. Atceros, diezgan lielas ziepes sanāca ar militārās
katedras vadītāju, bet beigās jau viss bija labi. Kad studēju ceturtajā kursā,
es tiku tādā īpašā auto inženieru grupā. Un tā mēs kļuvām par pirmajiem absolventiem
Auto inženieru specialitātē Latvijā. Man kā jaunajam speciālistam bija jādodas
strādāt uz Mālpili, visai sportiska nosaukuma sovhozā „Spartaks”. Un tur tikpat
spartiski notika kaut kāda apvienošanās vai atvienošanās, un pēc neilga laika paliku
bez darba... Tad nāca piedāvājums atgriezties tehnikumā – strādāt par
pasniedzēju. Un tā 1963.gada 21. janvārī
sāku strādāt Automobiļu nodaļā. Tajā laikā tehnikuma direktors bija padomju armijas
atvaļinātais pulkvedis Pjotrs Sergejevs, bet direktora vietnieks –Jānis
Sproģis, mūsu valsts prezidenta Valda Zatlera mātes Ievas Sproģes dzīvesbiedrs.
Un tā es te strādāju jau četrdesmit sesto gadu… Bet, kad es pats te vēl
mācījos, pēdējos kursos man vēsturi mācīja mūsu kolēģe Irēna Gīnvalde.
Livars – Tev,
tāpat kā daudziem Rīgas Industriālajā politehnikumā, nācās strādāt laikā, kad
arodizglītība bija lielā cieņā un godā. Tas bija septiņgades un daudzu piecgažu
laiks, kad tika uzturēts spēkā sauklis – tagadējā paaudze dzīvos komunismā. Un
patiešām, visapkārt norisinājās milzīga celtniecība, atvēra jaunas rūpnīcas un
uzņēmumus. Tas bija jaunceltņu un jauncelsmes laiks... Arī mūsu tehnikums par
augstiem sasniegumiem jaunā padomju cilvēka audzināšanā 1967. gada 12. jūlijā tika
apbalvots ar Darba Sarkanā Karoga ordeni. No citām mācību iestādēm šis augstais
novērtējumu bija piešķirts vēl tikai A. Pelšes Rīgas Politehniskajam
institūtam, P. Stučkas Latvijas Valsts universitātei, L. Paegles Rīgas 1.
vidusskolai un LKP CK Partijas vēstures institūtam. Tolaik tas bija ļoti
nozīmīgi. Vēlāk mēs tikām arī pie jauna un plaša piecstāvu laboratoriju korpusa.
Un es zinu, ka arī tu esi saņēmis kādu visai ievērojamu atzinību par visnotaļ
interesantu un aizraujošu, inženiera cienīgu darbu.
Dainis Līde –
Septiņdesmitajos gados mēs ar Automobiļu nodaļas audzēkņiem izprojektējām un
paši samontējām vienu bagiju un divus ātruma sacīkšu automobiļus. Viens no tiem
piedalījās padomju laika lielākajā izstāžu centrā Maskavā.
/Dainis Līde 2003.septembrī/
Livars –
Vissavienības Tautas saimniecības sasniegumu izstāde – tas bija milzīgs
pasākums, un ne jau katram tur bija iespēja eksponēties. Tā bija ārkārtīgi
plaša teritorija ar daudziem lieliem un pompoziem paviljoniem, vieta, kur
varēja sastapties arī ar cilvēkiem, kas bija ieradušies no visas pasaules, lai
redzētu Padomju Savienības sasniegumus vienuviet...
Dainis Līde – Tā
bija. Un manis konstruētais sacīkšu automobilis ieguva izstādes bronzas medaļu.
Tas jau bija gods arī Padomju Latvijai, ne tikai man un tehnikumam. Es ar to
mašīnu vēl Biķernieku trasē avarēju...
Bet tas jau vēl nebija viss. Mani gandrīz no darba atlaida,
jo pēkšņi cilvēki pamanīja mašīnas nepareizo krāsojumu... Tur bija tikai divas
krāsas – sarkana un balta... Tādas Spartaka krāsas... Un ar to sporta vāģi man
bija jābrauc Lielā Oktobra Sociālistiskās revolūcijas svētku parādē! Un domāju,
tajā parādē laikam kāds saskatīja tās krāsu asociācijas...
Livars – Tajos
laikos jau ar tādām lietām jokot bija visai riskanti...
Dainis Līde – Jezga
bija milzīga... Pateicoties vairākiem cilvēkiem tehnikumā, kuri par mani
nopietni iestājās, tiku sveikā ar stingro rājienu...
Es tad biju jauns un jutos labi tik un tā.
Livars – Mums
katrs laiks ir licis būt uzmanīgiem un ņemt vērā vadošās un valdošās varas
īpatnības...
Kā tev tagad ar tiem autiņiem un braukšanās kāri?
Dainis Līde – Man,
jaunam puisim, pirmā mašīna bija ZIM (s).
Livars – Tas jau
bija tā laika vienkāršo ļaužu visīstenākais limuzīns...
Dainis Līde – Tas
bija vecs un norakstīts taksometrs. Es viņu atkal uzķīlēju, un man pāris gadu
bija ar ko braukt. Tad to pārdevu un iestājos rindā uz Zaparožecu 8 M. Iedomājies,
ka pat to tik vienkārši nevarēja dabūt, es vēl braucu uz Zaparožji pakaļ...
Tad man bija pirmais Žigulītis, tad astotais, ar to es vēl
pēc darba piepelnījos kā taksītis... Vēlāk man bija 460. Volvo, un tagad braucu
ar 6. Mazdu. Nu patīk jau man tās mašīnas…Kā tad tu, cilvēks, bez mašīnas...
Livars – Jā, kā
tad nu tu bez mašīnītes un bez cilvēkiem, kuriem par autiņiem ko jaunu un gudru
pastāstīt, jo tevi tas saista un interesē visa mūža garumā... Un mēs ar tevi vienu
gadu skolas solā blakus lai esam sēdējuši un mācījušies, kā to tā gudri un
pedagoģiski pareizi citiem iemācīt... Saku tev paldies, un stipra lai veselība
tava,
jo prieks uz darbiņu tev nākt ir!
Livars Jankovskis
fonā - Irēna Grīnvalde un Inta Bombiza/
CSN pasniedzējs Armands Žebers
pie RVT stundu saraksta 2007. gada jūnijā
2003. gads - tad vēl bija RVT grupu žurnāli ...
RVT mehānisko darbnīcu meistars Ansis Svārptsons 2003. g. oktobrī
RVT mehānisko darbnīcu meistars Zigmunds Vībans 2003. gadā
RVT mehānisko darbnīcu vadītājs Viesturs Uzkalns 2003. gadā
RVT metināšanas prakses vadītājs Sergejs Rilovs 2003. gada oktobrī
/turpinājumi sekos/
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru