Ojārs Žīgurs
OJĀRA CEĻOJUMS
/80 gadu garumā/
* * *
64. turpinājums
* * *
Lai pārgājienu
atmiņas un piedzīvojumi neatšķaidītos pa daudzām lapaspusēm, tad centos šo tēmu
sablīvēt vienkopus. Tas var gan radīt neizpratni, jo ir parādījusies viena otra
persona, ar kuru hronoloģiski tikšos tikai pēc vairākiem gadiem.
Pa kalniem esmu
kāpelējis kādus gadus 30. Lielākā daļa piedzīvojumi aprakstīti dienasgrāmatās,
tādēļ atzīmēšu tikai visvairāk atmiņā iespiedušās reizes.
Kas gandrīz
katru vasaru vilka uz kalniem? Pats pirmais: redzēt jaunas, ļaužu nepārblīvētas
vietas un būt pašam sava ceļa „cirtējam”. Kas gan varbūt brīnišķīgāks, ja tev
stāvot pašā kalna mugurā, paveras neaptverami plašs skats pāri daudzām kalnu
grēdām līdz pat tālajam apvārsnim, ko savulaik gribēja sasniegt Dullais Dauka.
Bet kalnos esam jau tikuši apvārsnim garām! Tas guļ zem mums!
Uz kalniem
vilina arī piedzīvojumu alkas, sevis apliecināšana grūtību pārvarēšanā un
nepiesārņotā kalnu daba, un iepazīšanās ar viesmīlīgo kalnu iedzīvotāju dzīves veidu. Ne mazāk
saistoša ir arī pati piekļūšana kalniem, kas parasti atrodas vairākus simts
kilometru no dzelzceļa un automaģistrālēm.
Bet
atgriežoties mājās sirdi pilda prieks, jo, kaut gan bijām skaistās vietās,
tomēr mājās ir skaistāk. Kas var būt vēl skaistāks par bērzu birztaliņu
līčupītes malā, kam pāri aizpeld baltas mākoņu gubas.
Mani
braucienos vienmēr skumdināja fakts, ka gandrīz sestās daļas pasaules sauszemes
ēkām jumti pārklāti ar pelēkām viļņainā šifera loksnēm. Izņēmums bija kišlaku
un aulu mājiņas, kuru jumtus sedza dabīgā šīfera plāksnes, vai māla segums, uz
kuriem bija prieks paskatīties.
Aizraujoša,
spriedzes pilna, gandrīz vienmēr ir piekļūšana izvēlētājiem kalniem. Gala
punktā izkāpjot no vilciena vai lidmašīnas vienmēr risinājām problēmas kā tikt
tālāk. Autobusiņi bija veci, tie kursēja reti un vienmēr bija pārpildīti, bet
gadījuma mašīnas – bija laimīgs gadījums.
Reiz no
Prževaļskas velējāmies piebraukt pēc iespējas tuvu izvēlētajai Tjanšana kalnu
grēdai. Divatā dodamies uz auto bāzi. Vedam gandrīz divu stundu garuma sarunu.
Tā bija apmēram šāda. Divas darbojošās personas:
Ojārs un
Direktors:
O. – Vai nevaram izīrēt automašīnu?
D. – Šodien par vēlu. Rīt no rīta.
O. – Varbūt šodien pēcpusdienā, kad kāda mašīna
atgriežas?
D. – Varbūt arī pēcpusdienā.
Ilgstošs klusums.
D. – Bet kas jums jāved?
O. – Mēs esam 14 cilvēki ar mantām.
D. – Tad nekas
neiznāks. Šoferis nedrīkst vest tik daudz cilvēku. Viņam uz 2 gadiem var noņemt
tiesības. Ejiet uz autobusu parku.
Ilgstošs klusums.
O.
– Mēs no tādas tālienes atbraucām. Mēs nezinājām
vietējo kārtību. Varbūt tomēr...
Ilgstošs klusums.
D. – Ibrahim! Kur tev jābrauc?
G. – Vēl nekur.
D. – Aizved
šitos vīrus uz Kek-Kiļu! Cilvēkiem taču
jāizpalīdz!
Aizbraucām pavisam lēti. Tikai 14
rubļi no galvas par gandrīz 100 km garo kalnu ceļu. Un kas par nesteidzīgo
austrumu kolorītu!
Ja
laimīgā kārtā autobusa šoferis apžēlojas par mums, tad viņš iestampā visu grupu
ar milzīgajām somām vietējiem, ar biļetēm apgādājušamies, braucējiem gandrīz
vai uz galvām. Bet viņi vienmēr ir pacietīgi un pieraduši pie neērtībām.
Gadās
arī braukt pa tādiem ceļiem, kur var sagaidīt tikai „benzovozus”. Tādā autiņā
var ierausties tikai divi cilvēki. Tad mēs izšķīstam pa visu trasi un parasti
visi kopā salasāmies tikai dienas otrajā pusē.
Nokļūšanai
Svanētijas galvas pilsētā Mestijā vajadzēja Očamčiras autoostā sameklēt
attiecīgo autobusu. Autoostā ierodamies rīta agrumā. Pilns laukums ar stāvošiem
autobusiem. Kasē pirksim biļetes. Atbilde skan, ka neesot autobusa. Pa pilsētu
iepriekšējā dienā klaiņojot iegaumēju divus gruzīnu alfabēta burtus. Un tavu laimi, tiem burtiem vajadzētu
ievietoties Mestijas nosaukumā. Apstaigājot stāvošos busiņus, atrodam, ka viens
uzraksts varētu nozīmēt mūsu gala mērķi.
Atlika tikai sargāt to. Kad beidzot tajā sakāpa visi vietējie braucēji
un vēl atradās vietas, tad šoferis teica lai sēžamies.
Ps.
Ar autora atļauju –
Emuārā tiks publicēti
apjomīgā darba atsevišķi fragmenti /Livars/
/Turpinājums sekos/
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru