Ojārs Žīgurs
OJĀRA CEĻOJUMS
/80 gadu garumā/
* * *
61. turpinājums
* * *

Pēc
dažiem gadiem Egona vadībā izgājām nopietnu maršrutu Kaukāzā. Kulminācija bija
Užbas pārejas veikšana. Ja uzeja bija vienkārša, gar pašu Užbas pakāji, kur mūs
iepriecināja skaistie skati, tad noeja mūs iepriecināja ar stāviem lediem un
lielām ledus plaisām. Pati pirmā mūs sagaidīja ap
10 metru plata plaisa. Plaisā,
kādus divus trīs metrus dziļāk, slīpi no vienas malas uz otru stiepās ledus
riba, šķita, ka naža biezumā. Egons iesējies virvē tika nolaists līdz ribai.
Jāšus uzsēdies uz ribas Egons uzmanīgi šļūkāja uz pretējo malu. Sasniedzis
pretējo malu, izmantojot koškas un leduscirtni, Egons izrausās no plaisas. Mēs
pārējie drebošām sirdīm skatījām Egona darbošanos. Kad viņam plaisa bija
pakļāvusies, tad pienāca mūsu rinda. Iesējies drošināšanas virvē, karabīni
uzvēris uz Egona, plaisai pārvilkto virvi, paļaudamies uz Egona spēku un viņa
leduscirtņa stabilitāti, pirmais drosminieks kāpj pāri plaisas malai un paliek
karājoties virvē. Ja Egona virves gals paspruktu vaļā, tad būtu vairāku metru
lidojums uz leju, kamēr drošinātāji apturētu kritienu. Bet Egons savu virves
galu notur droši. Plaisas pārvarētājam tikai viena rūpe: ar rokām vilkties pa
virvi uz priekšu. Kas ir smagāks vai vājāks, tad tam virzīšanās ir visai grūta,
it sevišķi plaisas otrajā pusē, kur virve stiepjas uz augšu. Pēdējais margas
virvi iever pie ledus āķa piestiprinātajā karabīnē un paļaudamies uz ledus āķa
drošumu, dodas plaisā. Viņu drošina no pretējās puses. Kad viņš ir plaisai
pāri, virvi izvelk no karabīnes un varam doties tālāk. Tālāk sagaida stāvas
ledus sienas dažu metru augstumā un nelielas plaisas, kurām var iziet cauri.
Salīdzinot ar lielo plaisu, šo šķēršļu pārvarēšana ir kā saldais ēdiens.

1965. gadā atkal Egona vadībā devos uz Kodara kalniem,
kas atrodas ziemeļaustrumos no Baikāla ezera. Pārgājiens tika noformēts kā
ekspedīcija, lai dabūtu kādu naudas pabalstu. Lidojām uz Čaras ciemu ( varbūt
pilsētu). Pēdējā, kas mūs ieveda Čarā, bija neliela transporta lidmašīna, jo
satiksmes lidaparāts, tikko bija aizlidojis. Vienu nakti mums pārgulēšanai
atvēlēja lidostas viesnīcu, bez maksas kā tranzīta pasažieriem. Čaras lidmašīnā
bijām vienīgie pasažieri, tādēļ varējām izvēlēties sēdvietas. Mūsu izvēla
apstājās pie dažāda lieluma kastēm. Kaut gan ārpusē bija +35
0,
krietni nosalām, jo lidotāji, nezin kādēļ nevarēja aizvērt mazu lūciņu un pa to
ieplūda spirdzinošais āra gaiss. Čarā ģeologi ar savu visurgājēju izvedu cauri
purvam līdz Kodara piekalnēm. Guvām spilgtus ziemeļu dabas iespaidus.
Ziemeļbrieži, odu un knišļu miljardi, klinšainā Kodara grēda, kur pirmreizēji
veicām vairākas kalnu pārejas, divi zēni, laikam ģeologu izpalīgi, kuri taigas
būdiņā dzīvodami, nepārtraukti dedzināja eļļu, lai aizbaidītu odus, bet
neciešami piesmirdinādami istabu, bet ar dzīvi juzdamies apmierināti, Skaistais
Leprindo ezers (jau pats nosaukums ir brīnišķīgs) ar zivju pārbagātību un
naksnīgais brauciens uz Čaru ar nejauši sastapto visurgājēju, kad daļai vīru,
tai skaitā Egonam, ar šoferi priekšgalā pamodās senais mednieku instinkts, kas
lika mesties pa purva ciņiem, lai noķertu kādu nabaga pīlīti, kura no izbīdamās
no „vezģehoda” atklāja sevi, skaļi pēkšķēdama. Nobeigumā mani pārsteidza netālu
no Čaras esošais smilšu tuksnesis, kas līdzīgs Vecāķu kāpām. Bet visvairāk
pārsteidza skudru lauviņas. Kā tās te nokļuvušas mūžīgajā sasalumā, purvu un
bezgalīgās taigas ielenkumā. Noslēgumā vēl uzstāšanās Irkutskas radiofonā, uz
kurieni mūs aizveda kāds šiverīgs žurnālists, par to, ka viņš sarunāja mums
naktsmītnei viesnīcu zem stadiona tribīnēm. Pēc Egona intervēšanas enerģiski
nodziedājām alpīnistu himnu „Es uzkāpu kalniņā!” Vai tiešām to radioklausītāji
spēja noklausīties?
Ps.
Ar autora atļauju –
Emuārā tiks publicēti
apjomīgā darba atsevišķi fragmenti /Livars/
/Turpinājums sekos/
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru