Ojārs Žīgurs
OJĀRA CEĻOJUMS
/80 gadu garumā/
* * *
39. turpinājums
Tā kā dienesta laikā mani uzņēma komjaunatnē, tad iesaistījos fakultātes
komjaunatnes darbā. Cik atceros, tad politiskas un ideoloģiskas lietas tur
necilāja. Galvenokārt runāšana notika par asistentu un aspirantu zinātniskā
darba plānu izpildi un par saviesīgiem vakariem, par Jāņu svinēšanu un
ekskursijām.
Apmeklējot komjaunatnes sapulces labāk
iepazinos ar fakultātes pasniedzējiem. Viens no organizācijas pienākumiem bija
fakultāšu baļļu organizēšana. Tās nekad nebija garlaicīgas. Arī es aktīvi
piedalījos dažu ballīšu organizēšanā.
Kādā visas
Universitātes ballē mūsu fakultātes jaunieši izcēlās ar vislabāko dziedāšanu
sēžot pie dzīru galda. Pēc brīža pie mums pienāk prof. Kirhenšteina pavadonis
un paziņo, ka profesors grib mums nodiriģēt „Pūt vējiņi”. Esam patīkami
pārsteigti. Profesors pienāk un brīdina, ka pirmais pantiņš jādzied bez
vārdiem. Tad mēs arī pēc labākās sirdsapziņas sekojām viņa roku vēzieniem un
laidām vaļā. Kirhenšteins pateicās par labu dziedāšanu un devās atpakaļ uz savu
vietu. Ar solo dziesmu uzstājās Universitātes darbiniece Lūcija Pēsla.
Kirhenšteinam tā iepatikās viņas dziedāšana, ka viņš no saviem līdzekļiem piešķīra viņai
stipendiju dziedāšanas studijām. Noslēgumā dziedājām „Stāv dzirnas zaļā ielejā”
un, kad dziedot kāpām uz krēsliem, ēkas komandants megafonā bļāva, ka uz
krēsliem aizliegts kāpt, ka nedrīkst lauzt Universitātes mēbeles. Tas tikai
izsauca vēl lielāku jautrību.
Kādu laiku no Rīgas stacijas varēja
aizbraukt ap diviem naktī, ar vilcienu, kas steidzās uz Saulkrastiem, lai agri
varētu braukt uz Rīgu. Tā pēc balles es ar jauno kodolfiziķi mīlgrāvieti Guntu
Vāli dodamies uz staciju un gaidām bānīti. Tas savlaicīgi pienāk un
neapstādamies dodas tālāk. Sašutuši ejam pie stacijas dežuranta. Viņš esot
domājis, ka neviens braucējs nebūs un vilcienu nav apturējis. Bet kas mums no
viņa atvainošanās, kad drēgnajā stacijā vajadzēja 4 stundas drebināties.
Ļoti jauks
fakultātes vakars ar dekāni Elzu Krauliņu priekšgalā, notika Jūrmalā, netālu no
kādreizējās Avotu stacijas, no Morberga mantotajā ēkā ar milzīgi lielo
viengabala stikla logu.
Universitātei
piederēja ēka Suvorova ielā 32 (tagad Marijas iela). Tur atradās kara katedra
un arī šautuve, kurā bieži piedalījos šaušanas sacensībās. Augšējos stāvos bija
Universitātes pasniedzēju un darbinieku komunālie dzīvokļi. Ierodoties pie kolēģiem
vienmēr varēja jautri pavadīt laiku asprātīgās sarunās, vai zolītes spēlē
gandrīz līdz rīta gaismai. Kādā vakarā jautrība uzsita tik augstu vilni, ka vajadzēja
iet pie meitenēm. Kāds ieminējās, ka pavisam netālu, Engelsa (tagad Stabu) ielā
dzīvojot pazīstamas meitenes. Kaut gan bija vēls, visa zolītes kompānija, 4
cilvēki, paņēmuši padusē vienu pudeli, devāmies ciemos. Meitenes bija ļoti
pārsteigtas, bet tomēr ielaida istabā. Viņas bija trīs. Kāda stundiņa pagāja
asprātīgās sarunās un trauka iztukšošanā. Ko darīt, kad trauciņš tukšs? Meitenēm mājās
tādas dziras nebija. Bet kolēģis, kā jau savējais sāk meklēt un atrod uz tualetes
galdiņa „Trīskāršo” odekolonu. Jāparāda mums vīru dūša un pudelīti liekam pie
mutes. Arī es ierāvu salkanu, smaržojošu malciņu. Tad mums visiem pietika un
devāmies mājās, atstādami meitenes pie netīriem traukiem.
Ja jau runājam
par svinēšanu, tad nevar nepieminēt Jāņus.
* * *
Pirmos Jāņus,
ko es labi atceros, svinējām 1941. gadā, Mangaļsalā, latviešu karavīru apmetnē.
Bija daudz ugunskuru. Spēlēja karavīru orķestris. Mēs bērni dauzījāmies un
visiem maisījāmies pa kājām.
Vācu laikā
Baldonē ganīdams nu nekā neatceros Jāņu svinēšanu. Kaut gan laukos jau nu it kā
varētu svinēt plaši. Varbūt bija aizliegts kurt ugunskurus?
Jāsaka, ka
Fizmatos tika svinēti viskošākie Jāņi. Atmiņā palikuši vairāki Jāņu vakari.
Kādā Līgo
vakarā Aizkrauklē uzkūrām lielu sārtu un nostājušies abpus tā, sākām
aplīgošanos. Šoreiz nelielīšos, bet mani akadēmiski izglītotie draugi, ātrā
pantiņu cepšanā krietni atpalika no manis. Viņi tik spēja man piebalsot. Jau
pati skaistā, paugurainā apkārtne ar daudziem kvēlojošiem ugunskuriem un mucām,
rosināja uz jautrību. Negulējuši otrā rītā devāmies uz patālo Daugavu
peldēties, vai vismaz acis izskalot.
Ar šo pašu
kompāniju nākošos Jāņus nolīgojām Doles salā. Bet trešā līgošana notika Zaubē.
Vairums līgotāji bijām tā saucamais fakultātes palīgpersonāls. Dedzinājām kārtī
uzsprausto mucu, lielajā istabā vietējās kapellas mūzikas skaņās dancojām un
citādi līksmojām. Atmiņā palicis kapellas mazais, varbūt desmitgadīgais,
bundzinieks, kurš izjusti dauzīja savus instrumentus. Būtu interesanti uzzināt,
vai aizgājis pa mūzikas taciņu. Rīta agrumā salīdām uz kūtsaugšas siena gulēt.
Kad pamodāmies, tad savus apavus ieraudzījām uz mājas jumta čukura.
Vienus Jāņus
nosvinējām Gunāra mājās, netālu no tagadējās lidostas. Atmiņai palikušas Gunāra
fotografētās lieliskās Jāņu nakts bildes.
Uz vieniem
Jāņiem mūs uzaicināja Jēkabs. Svinēšana
notika Siguldā, Reiņa kalnā. It sevišķi atmiņā palicis sagrabējušais GAZ AA
autiņš, kuram viss bira nost, bet tomēr tas kustējās. Neatceros kādēļ, bet ar
to vajadzēja braukt pa kalnainiem laukiem, ar cilvēkiem kravas vietā. Ar tādu
mašīnu ceļu tuvumā nedrīkstēja rādīties. Sajūsma bija liela, par laimi nekas
slikts nenotika. Aizejot no fakultātes vairs nekur citur neesmu sastapis tik
sabiedrisku kolektīvu.
Pēdējos lielos publiskos Jāņos svinējām Lanceniekos, kur es ierados jau ar savu draudzeni Milviju.
Līgošanu rīkoja vietējais kolhozs. Tik grandiozi klātus galdus biju redzējis
tikai kinofilmās. Svētku dalībnieki, droši var sacīt, bija vairāki simti un
visiem pietika vietas pie galda. Nevienam netrūka ne ēdamā, ne alus. Piedalījās
arī Rīgas mākslinieki, tai skaitā arī gleznotājs Pīgoznis.
Atmiņas vērta ir Jāņu
svinēšana Berģos pie mana kalnu gājienu biedra Žaņa, viņa vasarnīcā, Juglas
ezera krastā. Tas notika CK vadoņa Pelšes, Jāņu aizliegšanas laikā, kad
likvidēja Jāņu sieru, to pārdēvējot par ķimeņu sieru. Šis nosaukums diemžēl
palicis līdz mūsdienām. Tad ļaudis ironizējot jāņogas sauca par pelšenēm. Uz
dažām stundām atnāca arī Žaņa draugs no kara gadiem Arnolds Deglavs, Rīgas
izpildkomitejas galva. Ilgi viņš neriskēja palikt, jo varot viegli krist
nežēlastībā.
Ja
neiekļāvāmies sabiedriskā Jāņu svinēšanā, tad tos vienmēr svinējām Vecāķos.
Līdz Latvijas neatkarības atjaunošanai galvenā Jāņu svinēšanas vieta tika
iekārtota blakus esošajā kāpā iekārtotajā Jāņkalniņā. Parasti līgošanu iesākām
mājās un tuvojoties vēlai vakara stundai devāmies uz Jāņkalniņu. Betonētā sārta
vietā dega liels ugunskurs un kārtī nostiprinātā muca, pastiprinātāji skandēja
līgo dziesmas un vecos, labos šlāgerus. Blakus māju iedzīvotāji sēdēja pie
saviem galdiņiem, ēda un dzēra. Tālākie atnācēji stiprinājās no saviem
groziņiem. Visi metās dancī apkārt ugunskuram. Šeit palustējušies devāmies uz
pludmali vērot kāpās degtos ugunskurus un pat peldēties.
Dažreiz
ugunskurs tika sakurts smilšu klajumā blakus mūsu sētai. Ap to sanāca kaimiņi,
gan tuvāki, gan svešāki. Nejauka bija modē nākusī riepu dedzināšana, kad
ugunskuru skaitu varēja noteikt pēc melno dūmu stabiem. Bija gadījums, kad kāds
puisis plikiem stilbiem, lēca pāri ugunij, paslīdēja un kājai pielipa izkususī
gumija.
Vienreiz,
Padomju varas gados, pie mums atbrauca fiziķis Tomass ar kādu vācu fiziķi.
Lietus gāza kā ar spaiņiem. Vietā bija teiciens: „Līst kā pa Jāņiem!” Sēdējām
istabā pie galda, ieēdām, iedzērām. Bet Jāņi nevar būt Jāņi, bez Jāņkalniņa
apmeklēšanas. Zem plēvēm paslēpušies, dodamies turp. Vācietis bija kolosāli
pārsteigts: lietus gāž, ugunskurs deg, mūzika spēlē, ļaudis līksmo!
„Wunderbar!” Nobeigumā viesi uzmeistarojām uz „raskladuškas”, lai pasapņo kā
Latvijā svin Jāņus. Dīvaini, ka no orgāniem neviens nemeklēja viesnīcā pazudušo
rietumnieku.
Savādi, bet
atjaunojoties Latvijas neatkarībai, līgošanas apjoms Vecāķos krasi samazinājās.
Jāņkalniņa izbūves sabruka, publiska līgošana nenotika. Katra saime klusi
līgoja savā pagalmā. Pat jūrmalas kāpās nebija manāmi līgotāju ugunskuri.
Kādēļ?
Ps.
Ar autora atļauju –
Emuārā tiks publicēti
apjomīgā darba atsevišķi fragmenti /Livars/
/Turpinājums sekos/
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru