Ojārs Žīgurs
O J Ā R A C E Ļ O J U M S
/80 gadu garumā/
* * *
32. turpinājums
Pirmās vasaras dienesta dzīvē bija arī
daudz prieka brīžu un jaukas atpūtas stundas. Pāris reizes bija iespējas
satikties ar piederīgajiem, kad apmetāmies stāvajā Gaujas krastā, nomēģinājām
mājas gardumus un izstāstījām jaunumus. Tādas reizes varēja būt vairāk.
Nezin kādā nolūkā noorganizēja pulka
kori. Pāris reizes nedēļā gājām uz kluba baraku dziedāt. Kori vadīja kāds
ebreju majors. Dziedājām kā latviešu tā krievu dziesmas. Atmiņā aizķērušies
daži vārdi no patriotiskās dziesmas par biedra Staļina ērgļiem.
Звейтe соколы орлами
Бейте с неба по врагам!
Bcя страна стоит за вами,
Слава
Сталинским орлам !
Kā beidzās kora darbība, neatceros.
Laikam jau vajadzēja piedalīties Latvijas PSR gada dienas sarīkojumā.
Manu neveiksmīgo tehnikuma kursa biedru,
kuram vajadzēja tehnikumu pamest, lai vēlāk izpeldētu dziļākos ūdeņos, Kārli
Zariņu iedalīja 123. pulkā, kas ziemā atradās Daugavpilī, tādēļ tikties
bija iespējams tikai vasaras nometnē. Viņam vajadzēja vienmēr uzstāties
garnizona koncertos, kur viņš bieži dziedāja Žilinska ”Cimdu pāri.”
Liela izprieca bija 21. jūlijā, kad
vajadzēja piedalīties Latvijas PSR gadadienas svinībās. Mūsu uzdevums bija ļoti
vienkāršs. Braucot garām Uzvaras laukuma tribīnēm, mums sēdošiem GAZ-63 kravas
kastē iestiprinātos solos, vajadzēja pagriezt galvas pa labi un stingrāk
satvert karabīnes. Šoferiem šī parāde prasīja lielu sasprindzinātību.
Mēģinājumos viņus uzmundrināja ar šādiem vārdiem: ”Ja mašīna noslāpst un
apstājas pie tribīnēm, tad par kaitniecību saņems 25 gadus. Par to rūpēsies
divīzijas СМЕРШ. Ja tā gadās, tad vajag zāģēt ar starteri, kamēr tiek garām
tribīnēm. Bet, ja akumulators iztukšojas ātrāk, tad ir ziepes.”
Atpakaļ brauciens bija traģisks. Braucām
kolonnā. Visas mašīnas vilka prettanku vai vēl lielāka kalibra lielgabalus.
Braucot garām VEFam kaut kāda iemesla dēļ strauji vajadzēja bremzēt. Vienas
mašīnas šoferis nenoreaģēja un priekšējās mašīnas vilktā lielgabala stobrs
iztriecās cauri stiklam un satrieca braucēja galvu.
Ādažu nometnē gaidīja karaliskas
pusdienas un svētku koncerts.
Kādā darbdienas rīta skatē paziņo priecīgu
vēsti. Šodien uz mācībām nav jāiet. Mūsu uzdevums sargāt poligonu no
nepiederīgām personām, jo notiks lielas šaušanas mācības. Katram izsniedz sauso
paiku, iekrauj mūs mašīnā un leitnants pēta topogrāfisko karti, lai poligonā
atrastu īstos ceļus. Kartes pētīšana veicas diezgan smagi. Tomēr mūs pa pāriem
izlaiž uz meža ceļiem, kur jāuzturas līdz vakaram. Ko zaldāts vairāk vēl var
vēlēties: gulšņā mīkstajās sūnās, veries baltajos mākonīšos, tukšo savu
konservu kārbu, piekod maizīti un sapņo par mājām. Pat neviens ceļinieks
neparādās. Vakaram tuvojoties iedomājāmies, ka leitnants netiks galā ar karti
un mūs neatradīs. Bet tomēr atrada!
Vislielāko baudu no armijas dzīves guvām
rudenī, kad visas daļas atstāja vasaras nometni un devās uz Rīgu vai
Daugavpili. Mēs seši cilvēki, pareizāk sakot zaldāti, palikām vieni nometnē
sargāt oficieru Šanhaju. Tajā pa vasaru dzīvoja divīzijas virsnieki. Nometnes
malā bija sacelti mazi namiņi ar vienu istabiņu un virtuvīti. Veselu nedēļu namiņus
apsargājām, lai neizlaupa vai nenosvilina. Paši bijām sev komandieri, paši
kalpotāji. Paši vārījām un šmorējām. Lasījām sēnes un jutāmies brīvi. Sargāšanu
gan izpildījām apzinīgi. Kaut gan nedēļas laikā nevienu svešinieku nemanījām,
tomēr bija jāuzmana.
Kad pēc nedēļas tikām nomainīti un
atvesti uz Rīgu, mūsu mācību rota jau bija izformēta un visi sadalīti pa
apakšvienībām. Lielos sportistus nosūtīja uz sporta rotu, kur viņiem bija brīvs
režīms. Varēja dzīvot mājās, staigāt privātās drēbēs. Treniņi bija obligāti.
Šad tad vajadzēja ierasties rotas telpās.
Mani iedalīja pulka autoremonta
darbnīcā, kura vēl nebija izveidota. Man teica, kā gribi: darbnīcā bez
sportošanas vai strēlnieku rotā ar sportošanu. Es izvēlējos zīli rokā. Mani
norīkoja par akumulatoristu. Darbnīcas vadītājs virsdienesta vecākais seržants
Ābele Ivāničs, lielisks cilvēks, labs organizators. Pa šiem gadiem tā arī
neuzzināju viņa vārdu. Visi dēvēja viņu: Ābeļ Ivānič!
Mūsu vienības vecākais bija tukumnieks jefreitors
Pēteris, iesaukts pusgadu pirms mums. Vispār lāga zēns, bet ar laiku viņš sāka
mums krist uz nerviem, par it kā sīkumu. Tā kā mūsu dzīvošanas režīms
neoficiāli bija daudz brīvāks, tad no rītiem pagulējām ilgāk un uz ēdnīcu gājām
kā pagadījās. Pēteris pats arī guļ, bet būdams mūsu priekšnieks, skaļi sauc: „Puiši ceļaties!” Bet pats i nedomā
celties. Mēs tad izlikāmies, ka viņu nedzirdam. Un ko gan viņš neiedomājās! Mūs
vest uz ēdnīcu ierindā! Tajā laikā katram bija kaut kādas svarīgas dienesta darīšanas.
Kad viņš demobilizējās, atvadījāmies visai vēsi.
Arnis Pīlāgs tika norīkots par
metinātāju. Prāta vīrs, kas prata veikt jebkuru darbu, vispirms apdomājis kā
darīt un tad tika arī izdarīts. Pēc dienesta viņu ievēlēja par Augstākās
padomes deputātu. Viņu parādīja arī kinožurnāla sižetā.
Darbnīcā par virpotāju pieņēma
baušķenieku Daini Siļķi, visai noslēgtu puisi, sava darba labu pratēju.
Noliktavas pārzinis virsdienesta
jaunākais seržants Traubergs, Krievijas latvietis, sirsnīgs un labsirdīgs un
jautru anekdošu stāstītājs.
Darbnīcai kazarmu teritorijā ierādīja
tukšu ēku, kuras sienā izlauzts liels caurums tanku iebraukšanai un primitīva
bedre mašīnu uzbraukšanai. Šai ķieģeļu čaulai vajadzēja iedot dzīvību. Ēkas
atdzīvināšanai gādājām dažādus materiālus: vispirms ķieģeļus un cementu, tad dēļus,
caurules un radiatorus un vēl daudz ko citu. Neatceros, ka mēs būtu kaut ko
oficiāli saņēmuši. Parastā vadības atbilde: ja vajag, tad „иди и найди!’’ Mēs
tad arī tā darījām. Kaut kur atradām pamestu tvaika katlu. To ievilkām un
uzstādījām. Sienā izlauzto caurumu aiztaisīšanai sagādājām ķieģeļus, kas bija
nokrauti blakus garāžām un paredzēti kluba celtniecībai. Katrs šoferis braucot
no garāžas, kravas kastē iemeta kādus 10 ķieģeļus un braucot gar darbnīcu, tos
nometa mums. Cementu sagādājām vakarā apstaigājot kluba jaunbūvi un pievācot
tur atstātos cementa pusmaisiņus vai pat veselus maisus.
Autoremonta bedrei mašīnu uzbraukšanai
nepieciešamas sliedes, uz kurām ar ratiņiem varētu uzvirzīt mašīnu. Braukājām
ar Studebekeru pa Rīgas ielām, kamēr ieraudzījām pie Dīzeļu rūpnīcas, blakus
tramvaja ceļam, guļam dažas sliedes, kuru garums atbilda mūsu prasībām un mūsu
roku celtspējai. Kas to lai zina, tās bija jaunas vai savu mūžu nokalpojušas.
Viens un divi! Sliedes mašīnā un tās ir mūsējās.
Visgrūtāk gāja ar apkures pieslēgšanu.
Radiatorus sadabūjām gan kluba jaunbūvē, gan pilsētā pie nojaucamām ēkām.
Radiatorus jau daudz nevajadzēja, kādus sešus septiņus. Caurules vajadzēja
metrus 40 vai vairāk. Meklējām gan jaunbūvē, gan pilsētā. Izstaigājām visu
kazarmu teritoriju, vai nav pie kādas no ēkām noliktas. Ieraugam pie Sakaru
pulka ēkas, zem pulka dežūrtelpas loga, caurules. Tā, ka man akumulatorus
vajadzēja uzlādēt naktī (par to vēlāk), tad mans kaujas uzdevums bija pievākt
vismaz vienu cauruli. Naktī eju vienreiz, otrreiz, bet dežuranta logs ir gaišs.
Beidzot nakts vidū sadūšojos un eju pie caurules vidus un lieku plecā. Tā
caurule ir bezdievīgi gara. Saskrūvētas kopā divas caurules. Kad eju, gali
velkas pa zemi un pret akmeņiem ieskanas. Tādēļ eju ļoti lēnām, kaut gribas
nozust ātrāk. Beidzot ievelku darbnīcā un no rīta kolēģi noslēpa bēniņos. Bet
dienā Sakaru pulka vīri staigā pa teritoriju meklēdami pazudušās caurules. Mūs
turēja aizdomās, bet mēs caurules izlietojām tikai pēc vairākiem mēnešiem.
Tā pamazām izveidojām savu darbnīcu. Uztaisījām
arī āra estakādi, kur veikt mašīnu apskati un tās varētu nomazgāt. Lai mašīnām
nebūtu jāmīcās pa dubļiem, vajadzēja izklāt ar betona plāksnēm. Tās ir izklātas
Lilastē, jau Ulmaņa laikos. Sēžamies Studebekerī un Antoša Buļs stūrē uz
Lilasti. Ar cirtņiem un veseriem, sviedrus liedami, lielās betona plāksnes
sacērtam mūsu spēkiem atbilstošos lielumos. Un arī estakāde ātri tika
uztaisīta. Visos svētkos pulka komandiera pavēlē mums izteica pateicību.
Atvaļinājums pavēlē gan nekad netika piešķirts.
Ps.
Ar autora atļauju –
Emuārā tiks publicēti
apjomīgā darba atsevišķi fragmenti
/Livars/
/Turpinājums sekos/
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru